Tuesday, October 27, 2015

Sentap

Salam..
Kadang-kadang Allah beri petunjuk dalam pelbagai cara. Secara tiba-tiba dan ada ketikanya terus ke hati. Terpulang kepada kita bagaimana menerimanya. Berubah kearah yang lebih baik, atau masih di situ menanti hidayah yang lain? Apa masih ada ruang hidayah selepas itu? Belum pasti, bukan?
Aku teringat sesuatu.
Sewaktu belajar di peringkat ijazah, aku tinggal dirumah sewa bersama beberapa orang rakan kolej. 2 antara mereka ialah adik-beradik. Kami sangat rapat bagai sebuah keluarga.
Satu hari si adik keluarkan satu syampu rambut baru untuk diguna.
" Akak, tengok ni adik beli syampu baru.. " tunjuk si adik kepada kakaknya.
" Hang beli syampu apa, adik? " Si kakak kehairanan.
" Safi Shayla.." kata si adik dengan bangga sambil menayang botol syampu Safi Shayla yang berwarna biru.
" Aku tak boleh pakai ni adik. Aku tak pernah pakai. Satgi rambut aku kembang sebab aku dah biasa pakai Rejoice." Kata si kakak sambil memegang rambutnya yang halus.
" Memangla. Siapa kata nak bagi kat hang.. Ni Syampu Shayla. Syampu 'Untuk Wanita Bertudung'. Yang pakai tudung je la boleh. " si adik ketawa kecil.
" %&*#! " Sempat si kakak melepas geram. Sentap. Haha.
Aku yang berada di situ pun ketawa kerana faham mesej yang ingin disampaikan. Pada masa yang sama, aku juga turut sentap dengan tagline yang digayakan oleh si adik tadi.
" Syampu 'Untuk Wanita Bertudung ' ."
Sebelum ni dengar kat TV, tak sentap pula. Kali ni, menikam kalbu. Menusuk ke hati. Huhu. Lihatlah, betapa halusnya teguran Allah ingin sampaikan. Hanya melalui si adik.
Aku masih belum sempurna tetapi sedang cuba untuk kuat di jalanNya. Moga mampu bertudung penuh. Moga mampu menjaga aurat. Moga ikhlas dalam segalanya. Moga aku mampu lakukan semuanya kerana DIA, Allah Tuhan Pencipta. Oh.. Bukan aku, tapi kita! Ya, kita!


No comments:

Post a Comment

© Pelangi Intisar | Blogger Template by Enny Law